Kakor för en bättre upplevelse

Vi använder s.k. enhetsidentifierare eller kakor (cookies) för att anpassa innehåll och annonser till dig som användare, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik för att bli ännu bättre. Vi använder cookies för marknadsföring, statistik och användarspecifika inställningar för att skapa en bättre upplevelse för dig. Här kan du både spara dina kakor och äta dem!

Anpassa kakor
Strikt nödvändiga cookies
Dessa cookies är nödvändiga för att ge dig tjänster som är tillgängliga via vår webbplats och för att du ska kunna använda vissa funktioner på vår webbplats.

Utan dessa cookies kan vi inte erbjuda dig vissa tjänster på vår webbplats.
Funktionscookies
Dessa cookies används för att ge dig en mer personlig upplevelse på vår webbplats och för att komma ihåg val du gör när du använder vår webbplats.

Vi kan till exempel använda funktionalitetscookies för att komma ihåg dina språkinställningar eller komma ihåg dina inloggningsuppgifter.
Spårningscookies
Dessa cookies används för att samla in information för att analysera trafiken till vår webbplats och hur besökare använder vår webbplats.

Till exempel kan dessa cookies spåra saker som hur länge du spenderar på webbplatsen eller de sidor du besöker, vilket hjälper oss att förstå hur vi kan förbättra vår webbplats för dig.

Informationen som samlas in genom dessa spårnings- och prestandacookies identifierar inte någon enskild besökare.
Inriktnings- och reklamcookies
Dessa cookies används för att visa reklam som sannolikt kommer att vara av intresse för dig baserat på dina surfvanor.

Dessa cookies, som serveras av våra innehålls- och/eller reklamleverantörer, kan kombinera information som de samlat in från vår webbplats med annan information som de självständigt har samlat in om din webbläsares aktiviteter över deras nätverk av webbplatser.

Om du väljer att ta bort eller inaktivera dessa inriktnings- eller reklamcookies kommer du fortfarande att se annonser men de kanske inte är relevanta för dig.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor, exempelvis Youtube och Spotify.

Tillåt alla cookies
Tillåt valda

Jubileumsutställningen Göteborg 1923

Stadens 300-årsjubileum firades med en utställning i hela staden som byggdes om med flera byggnader: Göteborgs konstmuseum, Göteborgs botaniska trädgård, Liseberg och Svenska Mässan.

 

Jubileumsutställningen i Göteborg invigdes den 8 maj 1923 av kung Gustaf V. Utställningen arrangerades för att högtidlighålla stadens 300-årsjubileum som visserligen inträffade 1921 men utställningen blev fördröjd till 1923. Utställningen var planerad att stänga den 30 september men förlängdes till den 15 oktober och hade då besökts av 4,2 miljoner personer.

 

Utställningen omfattade stora delar av Göteborg och ett flertal av dagens mer välkända byggnader och institutioner grundades som exempelvis Göteborgs konstmuseum, Göteborgs botaniska trädgård, Liseberg och Svenska Mässan.

 

Arkitektens arbete

Arbetet och ritningar till och den konstnärliga byggnadsledningen av utställningen har med undantaget av nöjesfältet på Liseberg och konstindustriens byggnad i dess helhet omhänderhafts av arkitektkonsortiet ARES. Ursprungligen bildad för deltagande i tävlan om Götaplatsens ordnande bestod denna sammanslutning i början av arkitekterna Ernst Torulf, Sigfrid Ericson, Arvid Bjerke och R.O. Swensson, vilka gemensamt uppgjorde det år 1919 framlagda skissförslaget till utställningen.

 

Den 16 april 1917 utlystes en allmän svensk arkitekttävlan om Götaplatsens ordnande. Andra pristagarna blev Ares-konsortiet, men vid omtävlan sattes Ares’ förslag i första rummet, och konsortiet erhöll 1918 uppdrag att utarbeta ritningar till platsen vilka förelag färdiga i januari 1919. Utställningen hade grupperats kring 3 huvudavdelningar: minnesutställning på Johannebergsområdet från Götaplatsen till Korsvägen, exportutställningen mellan Korsvägen och Mölndalsån, samt nöjesfält på Lisebergsområdet.

 

Skissritningar vunnit utställningsstyrelsens gillande, och den 20 januari 1920 antogs Areskonsortiet till arkitekt för utställningsbyggnaderna. Detta uppdrag, som till en början endast innefattade uppgörandet av alla erforderliga byggnadsritningar, utvidgades sedermera till att även omfatta den konstnärliga ledningen av byggnadsarbetet, varemot den tekniska såväl som den ekonomiska byggnadsledningen hela tiden omhänderhades av utställningens egna tjänstemän. 

 

 
En jämförelse mellan huvudritningarna och den färdiga utställningen visar i själva verket i arkitekturbehandlingen genomgripande olikheter, och detta gäller ej minst de för helhetsverkan viktigaste partierna minareterna och minneshallen, långa gården och kupolen, vilka först på ett mycket sent stadium och efter en mångfald olika försök fick sin slutgiltiga form. Då dessutom under hela byggnadstiden gång efter annan nya utställningsavdelningar tillkom, kan man med rätta säga, att utställningsarkitekturen växte fram på ett i många avseenden lika levande sätt, som ett skulpturverk under bildhuggarens händer.

 

Inspiration

Konstindustriutställningen i Stockholm 1909 hade på ett övertygande sätt visat, vilka fördelar ett genomfört system av kringbyggde öppna platser och gårdsinteriörer kan medföra. Vad en genomtänkt planläggning kan betyda, framgick även tydligt av Osloutställningen 1914, vilken i sin mån också gav impulsen till en vidsträcktare användning av trädgårdskonsten.

 

Det gällde att spela på strängar, som ägde klang för alla, och det blev därför i arkitekturens rytm, i färg, blommor och skulptur vi sökte de förnämsta uttrycksmedlen.

 

Den empirebetonade klassicism var vid utställningstiden förhärskande, och det måste anses lyckligt, att en sådan dräkt, som i så många avseenden motsvarar en utställnings fodringar, då var modern. I 1300-talets Italien sökte vi något av gotikens mjukare grace, i de pompejanska stuckerna ett friskare handlag. Att kejsartidens Rom hade sin andel i komponerandet av sådana partier som entrégården och kupolen är lätt att se, och lika tydligt är att se att minneshallen är inspirerad av grekiska arkitektur. Också från närmare liggande håll hämtade vi impulser: Göteborgs egen äldre arkitektur, färghållning kom från Köpenhamn och tydliga österländska, främst kinesiska, inslag.

 

Trädgårdsdelen

Full fart över trädgårdsarbetet blev det emellertid först sedan utställningsstyrelsen som trädgårdsarkitekt anställt stadsingeniören Erik Bülow Hübe, vilken i samarbete med utställningsarkitekterna, dels efter deras skisser, dels självständigt projekterade trädgårdsanläggningarna och ledde utförandet därav, och som därvid i en stor uppgift fick tillfälle ådagalägga en sällsynt omfattande insikt och förmåga. Detta samarbete blev för författaren till dessa rader ett av utställningens angenämaste minnen, och under de vackra vårvintrarna var ingen mera välkommen till arkitektkontoret än trädgårdsarkitekten, vars ankomst gärna betydde en tid av stimulerande arbete på ett område, där arbetet självt var en rekreation. 

 

Ett planteringsföretag, som i god tid måste utföras, var inflyttningen av större träd. Under vintern 1921–22 flyttades med frusen rotklump till utställningen en del stora almar, lönnar och häggar, hämtade dels från Götaplatsen, dels från Liseberg. De största av dem voro fullväxta träd med en höjd av närmare 15 m, vilka krävde en omsorgsfull vård för att hinna repa sig till utställningssommaren.

 

Dessutom planterades för att fylla luckor i de gamla bestånden eller för bildande av nya grupper en stor mängd smärre vildväxande träd och buskar såsom hassel, fläder, oxel, björk och pil, samt av parkartade växter bl. a. rosor och rhododendron. Av dessa senare erhöllos från Holland verkliga jätteexemplar i bästa tänkbara kondition, vilka under utställningen voro översållade med blommor. Även parkrosorna, vilka huvudsakligen placerades kring näckrosdammen, bildade tillsamman med de där bevarade vildrosorna vid midsommartiden en färgrik tavla. Kring näckrosdammen planterades i övrigt sådana högväxta blommande strandväxter som Lythrum, Iris, Spiræa m. fl., varjämte det naturliga bergspartiet mellan dammen och stora gården ordnades som en klippträdgård med den omväxlande flora av rikblommande, låga växter, som tillhör dessa anläggningar. Dammen själv fick sitt namn av de där planterade vita, skära och högröda näckrosorna, vilka jämte de övriga vattenväxterna Butomus, Sagittaria, Typha och andra nådde en frodig utveckling.

 

En av de händelser som fick stor internationell uppmärksamhet under utställningen var att Albert Einstein höll en föreläsning den 11 juli i Kongresshallen på Liseberg. Han hade bjudits in av kemisten Svante Arrhenius som satt i nobelkommittén.

 

Ur boken "Utställningens arkitektur – Redogörelser från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 III" av Sigfrid Ericson och Arvid Bjerke, 1930

Wikipedia

Bilder från Göteborgs stadsmuseum

Jubileumsutställningen Göteborg 1923
Kreera web&design Logo