Kakor för en bättre upplevelse

Vi använder s.k. enhetsidentifierare eller kakor (cookies) för att anpassa innehåll och annonser till dig som användare, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik för att bli ännu bättre. Vi använder cookies för marknadsföring, statistik och användarspecifika inställningar för att skapa en bättre upplevelse för dig. Här kan du både spara dina kakor och äta dem!

Anpassa kakor
Strikt nödvändiga cookies
Dessa cookies är nödvändiga för att ge dig tjänster som är tillgängliga via vår webbplats och för att du ska kunna använda vissa funktioner på vår webbplats.

Utan dessa cookies kan vi inte erbjuda dig vissa tjänster på vår webbplats.
Funktionscookies
Dessa cookies används för att ge dig en mer personlig upplevelse på vår webbplats och för att komma ihåg val du gör när du använder vår webbplats.

Vi kan till exempel använda funktionalitetscookies för att komma ihåg dina språkinställningar eller komma ihåg dina inloggningsuppgifter.
Spårningscookies
Dessa cookies används för att samla in information för att analysera trafiken till vår webbplats och hur besökare använder vår webbplats.

Till exempel kan dessa cookies spåra saker som hur länge du spenderar på webbplatsen eller de sidor du besöker, vilket hjälper oss att förstå hur vi kan förbättra vår webbplats för dig.

Informationen som samlas in genom dessa spårnings- och prestandacookies identifierar inte någon enskild besökare.
Inriktnings- och reklamcookies
Dessa cookies används för att visa reklam som sannolikt kommer att vara av intresse för dig baserat på dina surfvanor.

Dessa cookies, som serveras av våra innehålls- och/eller reklamleverantörer, kan kombinera information som de samlat in från vår webbplats med annan information som de självständigt har samlat in om din webbläsares aktiviteter över deras nätverk av webbplatser.

Om du väljer att ta bort eller inaktivera dessa inriktnings- eller reklamcookies kommer du fortfarande att se annonser men de kanske inte är relevanta för dig.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor, exempelvis Youtube och Spotify.

Tillåt alla cookies
Tillåt valda

Upptäck Sigfrid Ericsons Värld

Välkommen till museet på Vargaslätten, en plats som hyllar arkitekten Sigfrid Ericsons liv, verk och visioner. Här får du en unik inblick i historien bakom Vargaslätten och människorna som formade denna plats. Utforska Sigfrid Ericsons mångsidiga talanger inom konst, arkitektur, ingenjörskonst och trädgårdsdesign, samt lär känna hans fru Ruth Ericson, vars kulturengagemang satte sin prägel på området.


Dyk djupare i Sigfrids botaniska passion, hans fascination för liljor och primulor, och få en förståelse för hans roll i stora projekt som Göteborgs Jubileumsutställning 1923. Museet är en hyllning till en tidlös visionär och det arv som lever vidare på Vargaslätten.

Sigfrid Ericson
Sigfrid Ericson
1879–1958 Västkustens okände arkitekt Sigfrid Ericsons byggnader och spår finns längs hela Västkusten. Det finns knappt en by, en stad eller kyrka som han inte har rört eller ritat för i en omkrets av 150 km kring Göteborg.    På slätten där vargarna en gång låg och solade på en kulle i Simlångsdalen skapade arkitekten Sigfrid Ericson (1879–1958) och hans fru Ruth (född Josefson), en magisk plats och en trädgårdsanläggning där arkitektur, hantverk, konst, natur och skönhet möts.   "Vargaslätten min trädgård" Huvudbyggnaden i trädgården, Storstugan, ritades av Sigfrid samtidigt som han projekterade den stora jubileumsutställningen i Göteborg och uppfördes 1917-1918 i nationalromantisk stil.   Från huvudbyggnaden växte under många år den stora trädgårdsanläggningen ut, där enligt Sigfrid Ericsons egna ord "naturen själv var arkitekt och byggmästare".   Sigfrids Allkonstverk Under Sigfrids 50 år som arkitekt ritade han möbler, villor, bostadshus och -kvarter, trädgårdar, gravar, kyrkor längs hela Västkusten. Han ägnade sig åt växtodling, grundade liljesällskapet och var rektor på Göteborgs HDK. Hans skapande var mångsidigt inom konst, arkitektur, ingenjörskonst, möbelsnickeri men också trädgård. Sigfrid har ritat Masthuggskyrkan och Konstmuseet i Göteborg men håller Storstugan på Vargaslätten som sitt viktigaste verk.   "Naturens under kännetecknas av självklarhet, likaså de arbeten som framgår ur människohand om de är vällyckade."   Arkitektens karriär Sigfrid Ericson (1879 –1958) Ericson utexaminerades som arkitekt från Chalmers 1899 och Arkitekturskolan vid Kungliga Konsthögskolan 1902. Han var sedan arkitekt vid Byggnadsstyrelsen, lärare i byggnadsritning vid Chalmers (1903–13). Han var engagerad styrelseledamot i Röhsska konstslöjdmuseet, i Slöjdföreningens skola och i föreningen Konstfliten.   Göteborg firar 300-års jubileum Tillsammans  med  Arvid  Bjerke  var  Sigfrid  huvudarkitekt  för  Jubileumsutställningen  i  Göteborg  1923  när  till  exempel  Götaplatsen  och  Liseberg  anlades  samt  byggnader  som  Göteborgs  konstmuseum  och  Göteborgs  Konsthall  byggdes. "Arbetet och ritningar (...) omhänderhafts av arkitektkonsortiet ARES. Ursprungligen bildad för deltagande i tävlan om Götaplatsens ordnande bestod denna sammanslutning i början av arkitekterna Ernst Torulf, Sigfrid Ericson, Arvid Bjerke och R.O. Swensson, vilka gemensamt uppgjorde det år 1919 framlagda skissförslaget till utställningen." Konsortiet upplöstes 1921 då Torulf och Swensson utträde ur detsamma. LÄS MER OM Jubileumsutställningen     Sigfrid är arkitekt till över hundra privata bostäder och ritade möbler och gravplatser. Det första större uppdrag var att tillsammans med arkitekten Hans Hedlund rita fastigheten Haga Nygata 8, Robert Dicksons stiftelse "Slottet" som stod klart i september 1904.   Vid våra efterforskningar har vi dessutom hittat ritningar på Göteborgs Botaniska trädgård där man ser att han var delaktig i utformningen av trädgården tillsammans med Carl Skottsberg och Lars Israel Wahlman. Botaniska trädgården invigdes 1923 samtidigt som Jubileumsutställningen i Göteborg genomfördes.    Sigfrid Ericson var mycket produktiv som arkitekt och står bland annat bakom ett stort antal kyrkobyggnader på Västkusten samt inredningar i kyrkor.  Masthuggskyrkan i Göteborg (1914) kan betecknas som hans definitiva genombrott inom svensk kyrkoarkitektur.   Exempel på fler kyrkor och kapell:  Surte kyrka  (1911) Hunnebostrands kyrka  (1911) Skene kyrka  (1917) Nissaströms kyrka  (1939–1940) S:t Matteus metodistkyrka på Hisingen (1923) Brämaregårdens kapell  (1925)   Johannebergskyrkan  (1940) Lyse  (1911-1912) Missionskyrkan  Jonsered  (1912) Jörlanda  (1926) Träslövsläge  (1926-1927) Flatö  (1928) Hönö  (1933-1934) Svenasjö  (1934) Kinnarumma  (1940)    Breared och familjen Josefson Sigfrid samlade tillsammans med sin svåger Sigurd Erixon bonader. Breareds kulturhistoriska förening bildades 1938 vid ett möte hemma hos arkitekten Sigfrid Ericson och hans hustru Ruth på Vargaslätten. Initiativtagare var Fredrik Ström, politiker och författare till romanen ”Folket i Simlångsdalen”.   ”Styrelsen har betraktat som sin viktigaste uppgift att bedriva forskningsarbeten, som kunna läggas till grund för publikationer i kulturhistoriska ämnen och har därför uppdragit åt olika på detta område skolade krafter att enligt lämnade direktiv göra uppteckningar, avskrifter, ritningar och fotografier.”   Breareds kulturhistoriska föreningen finns fortfarande och är väldigt aktiv. De driver flera aktiviteter och evenemang i Simlångsdalen och förvaltar den gamla lanthandeln i byn. Läs mer om föreningen LÄS MER OM Ruth    Sigfrids botaniska intresse omfattade alla växter, men han brann särskild för liljor och primulor som han hade en imponerande samling av på Vargaslätten.   Samlingen byggdes upp av lökar från Europa, Asien och USA, men han ägnade sig åt egen fröförökning och korsning.   Sigfrid har skrivit många artiklar i Allmän svensk Trägdgårdstidning om primulor och liljor.  
Ruth Ericson
Ruth Ericson
1885 - 1953 En av syskonen Josefson i Prästgården i Breared   Ruth Ericson var en av döttrarna till kyrkoherden Carl August Josefson som var präst i Breared 1891–1916.     Ruth Ericson var en kulturkämpe av stora mått med verksamhet inom föreläsningsföreningen, sångkören och studiecirklarna i Breared.    Prästfamiljen i Breared hade många barn: Dagmar Josefson; Einar Josefson; Ruth Josefson; Ragnhild Josefson; Astrid Josefson; Hildur Josefson; Debora Josefson; Torwald Josefson; Ester Josefson and Edit Josefson.   Ruth gifte sig med Sigfrid Ericson den 11 maj 1911, efter han hade först en kort äktenskap med hennes syster Dagmar. Hennes yngre syster Edit var gift med professor Sigurd Erixon, hennes äldre syster Dagmar var gift med museiintendent Arvid Bäckström och systern Astrid var gift med litteraturvetaren Josua Mjöberg.   Ruth och Sigfrid bestämde sig 1917 för att skaffa en sommarbostad med tillhörande trädgård i Ruths hemby.  I utkanten av Simlångsdalen hade kyrkan en del mark, ett kärr skyddat av skog, tillräckligt stort och med rätt klimat för en trädgård av det slag som Sigfrid ville ha.  Ruth, parets tjänsteflickor och karlar från trakten grävde, bar sten, och dikade ut det stora kärret till 2 dammar.   Ruths intressen var köksträdgården, barn, höns, vildväxande svamp och bär. Ruth framstår som en kärleksfull kvinna vars omsorger kom många nära och kära i byn Simlångsdalen tillgodo.   Att paret inte hade egna barn var inget skäl till att det inte fanns barn på Vargaslätten. Hit kom varje sommar barn till goda vänner eller till Ruths egna systrar, och under krigsåren även flyktningbarn från Finland och Österrike.   Håleträdgården eller nuförtiden kallad Terrassträdgården grävdes ut för att man skulle få en varm och bra plats att odla grönsaker på. Där odlades morötter, rödbetor, gurkor och tomater, hallon och krusbär och mycket mer.    Av brev från Ruth framgår det att Vargslätten och arbetet med trädgården betydde mycket för Ruth. Hon skriver om fröbeställningar i april, om hur hon ligger på alla fyra och rensa ogräs och sliter med sten, om körning med den stora gräsklippningsmaskinen och om arbete med stenmurar.  Allt som oftast är hon själv på Vargaslätten medan Sigfrid är i Göteborg och arbetar. Sommaren 1947 skriver hon om hur hon skalar, torkar och kokar in äpplen, gör stora lingonkok, lukar, skyfflar, räfsar, höstar gräs, skördar 35–40 kilo gurkor. Intresserad av blommar var hon också. Hon nämner bekymmer med rosor och pelargoner och gläds över fyllda korgar med Gentiana sinoornata.  
Liljor och primulor
Liljor och primulor
Sigfrid Ericson - samlare av liljor och primulor Sigfrids botaniska intresse omfattade alla växter, men han brann särskild för liljor och primulor som han hade en imponerande samling av på Vargaslätten.   Samlingen byggdes upp av lökar från Europa, Asien och USA, men han ägnade sig åt egen fröförökning och korsning.    Sigfrids intresse för liljor började redan i barndomen.  Så här skriver han: "Den enda lilja som växte i mina föräldrars trädgård var den brandgula liljan, L. bulbiferum, och vi barn betraktade den som höjden av all blomsterprakt. De blommande stänglarna räckte oss högt över huvudet, och vi brukade böja ned dem för att känna den i solskenet mättande, varma doften och för att riktigt kunna se i blommorna, där kryp av alla slag höllo till. Hos grannen fanns i stället saffransliljan, L. Auranticum, men vi såg inte någon egentlig skillnad mellan dem. Framme i byn hos faster Johanna på Högen, som hade en riktig herrgårdsträdgård, skött av trädgårdsmästare, fanns också krolliljan, L. martagon, både den vanliga ljusa och den mörkbruna, L. M. dalmaticum, vilken vi tyckte såg obeskrivligt förnäm, nästan konstgjord ut. Den vita liljan, L. candidum, såg jag första gången långt senare hos morfar på Stämmemad. Han hade i sin välskötta trädgård några lökar av denna alltid lika högt uppskattade lilja, och de dagar då de blommade, bars eftermiddagskaffet ut på gården, för att alla skulle få beundra dess skönhet.    De liljor som Sigfrid nämner fanns alla på Vargaslätten under hans tid, och man kan ju anta att han hade fått lökar av sin far, sin granne, sin faster och sin morfar. Det var dessa sorter som växte i svenska trädgårdar på den här tiden. Men Sigfrids samling utökades som sagt.   Lilium chalcedonicum ansåg han vara den förnämsta av de europeiska liljorna, efter madonnaliljan. Det är en välväxt lilja med meterhög stängel, tätt besatt med ljusgröna, nästan silverglänsande blad. Blommorna liknar krolliljans men är starkt cinnoberröda. Lilium dalhansonii liknar även den krolliljan och är den också en hybrid mellan denna och den japanska Lilium hansonii. Med sin ovanliga färgteckning i djup mahogny som övergår i ockragult med mörka fläckar drar den blickarna till sig. Kaukasusliljan Lilium szovitsianum förväxlas ofta med Lilium monadelphum.    YTTERLIGARE ETT VÄXTSLÄKTE intresserade Sigfrid Ericson. Det var primulor, eller aurikelsläktet. Men intresserade är nog ett alltför svagt ord, jag tror nog att man får säga att han älskade dessa várblommor och det av flera anled- ningar. I Allmän svensk Trädgårdstidning skrev han en artikelserie om primulor, och de drygt sjuttio som han beskrev i sina artiklar hade ett gemensamt - växte alla på Vargaslätten! Sigfrid ansåg att många primulor var lättodlade och de trivdes utmärkt i Vargaslättens fuktiga och skyddade klimat.   Blommornas utseende är mycket varierat och de överraskar med en mängd olika färger och former. Och så är det doften. Av vårblommorna äger nog Iris reticulata den mest förfinade doften, men den vilda aurikeln den ljuvligaste, ansåg Sigfrid, som också menade att den vilda aurikeln med stora, klargula doftande blommor i rika flockar på kraftiga höga stänglar, vackert pudrade, var den mest odlingsvärda av alla stenpartiväxter. Aurikler tillhör gullvivefamiljen som har över 425 arter och tusentals hybrider. Trädgårdsaurikeln härstammar från en naturlig korsning mellan vildaurikeln Primula auricula och rosenaurikeln Primula hirsuta.   Texterna är tagna ur boken:  "Vargaslätten - Historien om en trädgård" av Christina Högardh-Ihr Sigfrid Ericson skrev omfattande texter till Allmänna Svensk Trädgårdstidning.    1929 om primulor (del 1, del 2, del 3, del 4) 1937 om liljor  (del 1, del 2)
Jubileumsutställningen Göteborg 1923
Jubileumsutställningen Göteborg 1923
Stadens 300-årsjubileum firades med en utställning i hela staden som byggdes om med flera byggnader: Göteborgs konstmuseum, Göteborgs botaniska trädgård, Liseberg och Svenska Mässan.   Jubileumsutställningen i Göteborg invigdes den 8 maj 1923 av kung Gustaf V. Utställningen arrangerades för att högtidlighålla stadens 300-årsjubileum som visserligen inträffade 1921 men utställningen blev fördröjd till 1923. Utställningen var planerad att stänga den 30 september men förlängdes till den 15 oktober och hade då besökts av 4,2 miljoner personer.   Utställningen omfattade stora delar av Göteborg och ett flertal av dagens mer välkända byggnader och institutioner grundades som exempelvis Göteborgs konstmuseum, Göteborgs botaniska trädgård, Liseberg och Svenska Mässan.   Arkitektens arbete Arbetet och ritningar till och den konstnärliga byggnadsledningen av utställningen har med undantaget av nöjesfältet på Liseberg och konstindustriens byggnad i dess helhet omhänderhafts av arkitektkonsortiet ARES. Ursprungligen bildad för deltagande i tävlan om Götaplatsens ordnande bestod denna sammanslutning i början av arkitekterna Ernst Torulf, Sigfrid Ericson, Arvid Bjerke och R.O. Swensson, vilka gemensamt uppgjorde det år 1919 framlagda skissförslaget till utställningen.   Den 16 april 1917 utlystes en allmän svensk arkitekttävlan om Götaplatsens ordnande. Andra pristagarna blev Ares-konsortiet, men vid omtävlan sattes Ares’ förslag i första rummet, och konsortiet erhöll 1918 uppdrag att utarbeta ritningar till platsen vilka förelag färdiga i januari 1919. Utställningen hade grupperats kring 3 huvudavdelningar: minnesutställning på Johannebergsområdet från Götaplatsen till Korsvägen, exportutställningen mellan Korsvägen och Mölndalsån, samt nöjesfält på Lisebergsområdet.   Skissritningar vunnit utställningsstyrelsens gillande, och den 20 januari 1920 antogs Areskonsortiet till arkitekt för utställningsbyggnaderna. Detta uppdrag, som till en början endast innefattade uppgörandet av alla erforderliga byggnadsritningar, utvidgades sedermera till att även omfatta den konstnärliga ledningen av byggnadsarbetet, varemot den tekniska såväl som den ekonomiska byggnadsledningen hela tiden omhänderhades av utställningens egna tjänstemän.     En jämförelse mellan huvudritningarna och den färdiga utställningen visar i själva verket i arkitekturbehandlingen genomgripande olikheter, och detta gäller ej minst de för helhetsverkan viktigaste partierna minareterna och minneshallen, långa gården och kupolen, vilka först på ett mycket sent stadium och efter en mångfald olika försök fick sin slutgiltiga form. Då dessutom under hela byggnadstiden gång efter annan nya utställningsavdelningar tillkom, kan man med rätta säga, att utställningsarkitekturen växte fram på ett i många avseenden lika levande sätt, som ett skulpturverk under bildhuggarens händer.   Inspiration Konstindustriutställningen i Stockholm 1909 hade på ett övertygande sätt visat, vilka fördelar ett genomfört system av kringbyggde öppna platser och gårdsinteriörer kan medföra. Vad en genomtänkt planläggning kan betyda, framgick även tydligt av Osloutställningen 1914, vilken i sin mån också gav impulsen till en vidsträcktare användning av trädgårdskonsten.   Det gällde att spela på strängar, som ägde klang för alla, och det blev därför i arkitekturens rytm, i färg, blommor och skulptur vi sökte de förnämsta uttrycksmedlen.   Den empirebetonade klassicism var vid utställningstiden förhärskande, och det måste anses lyckligt, att en sådan dräkt, som i så många avseenden motsvarar en utställnings fodringar, då var modern. I 1300-talets Italien sökte vi något av gotikens mjukare grace, i de pompejanska stuckerna ett friskare handlag. Att kejsartidens Rom hade sin andel i komponerandet av sådana partier som entrégården och kupolen är lätt att se, och lika tydligt är att se att minneshallen är inspirerad av grekiska arkitektur. Också från närmare liggande håll hämtade vi impulser: Göteborgs egen äldre arkitektur, färghållning kom från Köpenhamn och tydliga österländska, främst kinesiska, inslag.   Trädgårdsdelen Full fart över trädgårdsarbetet blev det emellertid först sedan utställningsstyrelsen som trädgårdsarkitekt anställt stadsingeniören Erik Bülow Hübe, vilken i samarbete med utställningsarkitekterna, dels efter deras skisser, dels självständigt projekterade trädgårdsanläggningarna och ledde utförandet därav, och som därvid i en stor uppgift fick tillfälle ådagalägga en sällsynt omfattande insikt och förmåga. Detta samarbete blev för författaren till dessa rader ett av utställningens angenämaste minnen, och under de vackra vårvintrarna var ingen mera välkommen till arkitektkontoret än trädgårdsarkitekten, vars ankomst gärna betydde en tid av stimulerande arbete på ett område, där arbetet självt var en rekreation.    Ett planteringsföretag, som i god tid måste utföras, var inflyttningen av större träd. Under vintern 1921–22 flyttades med frusen rotklump till utställningen en del stora almar, lönnar och häggar, hämtade dels från Götaplatsen, dels från Liseberg. De största av dem voro fullväxta träd med en höjd av närmare 15 m, vilka krävde en omsorgsfull vård för att hinna repa sig till utställningssommaren.   Dessutom planterades för att fylla luckor i de gamla bestånden eller för bildande av nya grupper en stor mängd smärre vildväxande träd och buskar såsom hassel, fläder, oxel, björk och pil, samt av parkartade växter bl. a. rosor och rhododendron. Av dessa senare erhöllos från Holland verkliga jätteexemplar i bästa tänkbara kondition, vilka under utställningen voro översållade med blommor. Även parkrosorna, vilka huvudsakligen placerades kring näckrosdammen, bildade tillsamman med de där bevarade vildrosorna vid midsommartiden en färgrik tavla. Kring näckrosdammen planterades i övrigt sådana högväxta blommande strandväxter som Lythrum, Iris, Spiræa m. fl., varjämte det naturliga bergspartiet mellan dammen och stora gården ordnades som en klippträdgård med den omväxlande flora av rikblommande, låga växter, som tillhör dessa anläggningar. Dammen själv fick sitt namn av de där planterade vita, skära och högröda näckrosorna, vilka jämte de övriga vattenväxterna Butomus, Sagittaria, Typha och andra nådde en frodig utveckling.   En av de händelser som fick stor internationell uppmärksamhet under utställningen var att Albert Einstein höll en föreläsning den 11 juli i Kongresshallen på Liseberg. Han hade bjudits in av kemisten Svante Arrhenius som satt i nobelkommittén.   Ur boken "Utställningens arkitektur – Redogörelser från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 III" av Sigfrid Ericson och Arvid Bjerke, 1930 Wikipedia Bilder från Göteborgs stadsmuseum
Kreera web&design Logo